W RADIU: HCH
HCH wydanie 251
W piątek miała wyjść nowa płyta grupy Shellac zatytułowana To All Trains. Długo czekali na możliwość wytłoczenia jej w najlepszych brzmieniowo warunkach, więc data publikacji nieco się przesunęła. Zespół udzielił długiego wywiadu magazynowi “The Wire”, lider tryskał w nim energią, opowiadając o swojej filozofii gry na gitarze. Choć nigdy nie traktowano go przede wszystkim jako […]
HCH wydanie 250
A jak zabrzmiałby krautrock wymyślony dzisiaj? Jak może brzmieć nowoczesne trio gitara/bas/perkusja? Jak wygląda improwizacja w składzie, który stawia na trans i minimalizm? Już raz się o tym przekonaliśmy, słuchając albumu Ghosted (2022 r.) Orena Ambarchiego, Johana Berthlinga i Andreasa Werliina. Była nawet szansa, by ich posłuchać w Polsce – w Krakowie na Unsoundzie. Australijsko-szwedzkie […]
NOCNA STREFA: Patrick Shiroishi i inni saksofoniści
Dzisiejsze magazynowe wydanie Nocnej strefy poświęcimy tylko i wyłącznie saksofonist(k)om. Przewijać się będzie jako bohater Patrick Shiroishi, amerykański muzyk znany z mnóstwa różnych grup i projektów, a także z solowej działalności, którą mieliśmy już okazję prezentować słuchaczom Dwójki. Tym razem sięgniemy po jego duetowe nagrania z Camilą Nebbią (także saksofonistką) oraz album tria z Dave’em […]
W POLIFONII
- Taśma tygodnia #160
- Bo tematów było za dużo
- Naraz wszędzie wszystko
- Słucham: Ghosted, Tomeka Reid, Irnini Mons, Hinode Tapes
- Taśma tygodnia #159
- Gimnastyka na stykach
- Słucham: ||ALA|MEDA||, BIG|BRAVE, Elephant9, Lucy Rose
- Taśma tygodnia #158
- Artystka związkowa
- Słucham: Still House Plants, Weston Olencki, Połoz, Caroline Davis & Wendy Eisenberg
-
Dołącz do 157 subskrybenta
NA WINYLU: trzaski
JEAN-MICHEL JARRE: Krótko
Nota o Zero Gravity może być dla niektórych niespodzianką, ale nowy album Jeana-Michela Jarre’a Electronica 1: The Time Machine nie należy do moich ulubionych (mówiąc delikatnie), i to mimo plejady gości, wśród których są Vince Clarke, M83, Pete Townshend, Fuck Buttons, Air i Moby. Ba, wydaje mi się z punktu widzenia poszczególnych artystów bardzo słabo wykorzystaną szansą na wykreowanie […]
NATURAL SNOW BUILDINGS: Album z singla
Z nieco mniejszą regularnością śledzę ostatnio poczynania Francuzów z Natural Snow Buildings, za którymi zresztą pod względem liczby wydawanych płyt nadążyć trudno. Ukazują się w różnych formatach, tym bardziej więc warto zwrócić uwagę na regularną, zwykłą płytę z nowym repertuarem opublikowaną na winylu przez Ba Da Bing (wcześniej wydali kilka reedycji starszych nagrań NSB) z […]
ROBERT PIOTROWICZ: Stare złote
W starych złotych to by było prawie pół miliona, ale warto. Zresztą za czasów starych złotych nikt w Polsce takich płyt nie wydawał. Choć zupełnie tak jak kiedyś – na czerwony, transparentny winyl z muzyką Roberta Piotrowicza (mastering Rashada Beckera, minimalistyczny projekt Lasse Marhauga) trzeba było pod każdym względem poczekać. Z jednej strony dlatego, że publikacja się […]
I po lutym. Johnny Cash, Univers Zero, Four Tet i inni
6/10
Na początek jeszcze nieopisane przeze mnie ostatki z ostatniego tygodnia stycznia. Doświadczona, ale drugoligowa załoga z Zachodniego Wybrzeża plus numer jeden undergroundowej produkcji hiphopowej w Stanach, który moim zdaniem już dawno powinien robić beaty dla gwiazd z czołówki „Billboardu”, a w przerwach proponować mocne własne produkcje (gdzie się podział Quasimoto?), jeśli ten gatunek ma iść do przodu. Rozmienianie się na drobne mu nie służy. Zresztą sześć lat po „Madvillainy” brzmi to już jakby rzeczywiście BYŁO mainstreamem. Fanów hip-hopu rzecz na pewno ucieszy, tu proszę sobie nie brać do serca dość surowej oceny punktowej. Ale pewnie i oni zauważą, że wśród MCs najmocniej błyszczy tu gość specjalny Planet Asia. Zresztą nawet im przyjemność może zepsuć tylko ciągłe wrażenie, że już gdzieś… kiedyś… i to w jeszcze lepszej wersji.
…
6/10
Nie przegapiłem, o nie. Ale za to miałem problem z ustosunkowaniem się do tej płyty. Kieran Hebden zawędrował tu chwilami blisko swojej twórczości remikserskiej – i to z tych najbardziej oszczędnych remiksów. Poszedł w uproszczenie formy i produkcyjną, brzmieniową polerkę. Trochę house’u, nieco niemieckiej sceny elektronicznej, hipnotyczna motoryka. Próbuję odnieść ten tytuł do siebie, ale mięty do tej muzyki nie czuję, pozostaję tylko z dość chłodnym uznaniem. Poza środkową partią płyty z niezłym „Sing” i świetnym „This Unfolds” zbudowanym na fajnej, lekko opóźnionej pętli perkusyjnej – o, tu przypomniałem sobie wyobraźnię rytmiczną, za którą lubiłem poprzednie albumy KH.
…
7/10
O, jeszcze jedna płyta z tego samego tygodnia. Co jeszcze drogą osmozy nie czyni z niej albumu udanego. Ale jak zwykle łączenie elektroniki z akustycznymi brzmieniami i field recordingiem i lepienie z tego bardzo organicznej, eee… może po prostu „żywej” (tylko ten wyraz w kontekście brzmi dziwacznie) muzyki ambient, Hatakeyamie wychodzi jak mało komu. To zresztą druga jego najlepsza płyta, po „Minima Moralia” sprzed czterech lat. Jak zawsze dodawał mój kolega z „Machiny”: dobra w swojej klasie. Nie słyszałem wychodzącej niemal jednocześnie płyty „Ghostly Garden”, ale ta mnie zadowala bez względu na kontekst.
…
7/10
Rob Mazurek przyjechał do Warszawy i zagrał tu taki koncert, że jeszcze do dziś szukam w głowie właściwego epitetu dla Johna Herndona (ci, co byli, wiedzą, o co chodzi). Tutaj wprawdzie za perkusją Chad Taylor, ale nie zmienia to faktu, że każda ocena albumu Mazurka będzie chwilowo zniekształcona wrażeniem z tamtego wieczoru, więc staram się jak mogę trzymać emocje na wodzy. „Boca Negra” początkowo nie podobała mi się tak jak poprzednie płyty duetu, ale po wielu przesłuchaniach zaczynam czuć, że jest w zasadzie niezłą kompozycją różnorodnych stylów amerykańskiego kornecisty o jakże wielkanocnym nazwisku. Są fragmenty czysto elektroniczne, ale też momenty ognistego groove’u (kojarzyć z imieniem perkusisty) z tematami dorównującymi tym z niedawnego albumu „Sound Is”.
…
8/10
Ósemka po starej znajomości, bo to dla mnie dość wzruszający moment, gdy kapela, którą kiedyś tak lubiłem, wraca po latach (ostatnio wydali live i składankę niepublikowanych nagrań) i jeszcze dostaje dobre noty od prasy. A warto przypomnieć, że po pierwsze, zespół ten nie ma w sobie wiele z hipsterstwa, od gitar woli skrzypce i fagot – zastanawialiście się kiedyś, dlaczego Anglicy mówią na to bassoon? 😉 – odwołuje się nie do The Beach Boys, tylko do Béli Bartóka, ma średnią wieku ponad pół wieku, a wreszcie pochodzi z Belgii. Problem polega na tym, że aby ten album docenić, trzeba przestawić się na specyficzny sposób myślenia formą rzadko dziś słyszany, a jeśli już, to u niedobitków ruchu Rock In Opposition, a wreszcie posłuchać w pierwszej kolejności dwóch monstrualnych, kilkunastominutowych kompozycji – „Warrior” gitarzysty Andy’ego Kirka oraz „Straight Edge” saksofonisty i klarnecisty Kurta Budé, młodego członka UZ, którego gra bardzo wpłynęła na mój odbiór „Clivages”. Między innymi dzięki niemu jest to płyta dużo lżejsza w klimacie i dużo częściej wchodząca na pole improwizacji niż poprzednie. Trochę żal tamtego klimatu rodem z horroru, ale coś za coś.
…
6/10
Dwie siostry-swetrówki ze Szwecji, których z tłumu Szwedek pewnie byście nie wyłapali (ja przynajmniej miałbym problem – wiem, bo tłum Szwedek widziałem na własne oczy parę razy), ale za to mogli je zauważyć ci wszyscy, którzy zaglądają tu do działu Telewizor. Wyszły od youtube’owego grania Fleet Foxes i prawdę mówiąc nie zaszły dużo dalej swoją ścieżką. Właściwie to zupełnie stanęły w tym punkcie, pozbawione kilku atutów, które ma FF (kompozycje, szersza paleta głosów do harmonii wokalnych w chórkach). Ale nie skreślajcie ich od razu po wysłuchaniu dwóch pierwszych kompozycji. Rasowo country’owa „Sailor Song”, trzecia na liście, może wam jeszcze podnieść ciśnienie. Poza tym głosy sióstr Söderberg śpiewających unisono brzmią niesamowicie.
…
7/10
Zespół amerykański, ale folk do szpiku kości brytyjski, wymieszany z wpływami wczesnego prog-rocka z Wysp. Charakterystyczne równoległe prowadzenie partii gitary akustycznej i elektrycznej, uduchowiony sposób śpiewania, błądzący bas jakby wyjęty z lat 70. No i – jak by na to nie patrzeć – fleciki. Mięczacka płyta, którą lubić niespecjalnie wypada – przynajmniej z tego, co się zorientowałem po lekturze recenzji w branżowej prasie i na www. Co z tego, skoro rzecz jest idealną guilty pleasure na niedzielne przedpołudnie.
…
3/10
Im dłużej tego słucham, tym bardziej mi się nie chce słuchać dalej. Co stwarza oczywiście uzasadnione wątpliwości, czy aby w ogóle słuchałem. Odpowiem tak: owszem, i z całą pewnością nie było zbyt krótko. Przeciwnie: na pewno zbyt długo. A ponieważ przy okazji coraz bardziej nie chce mi się nic pisać na ten temat, szybko skończę, żeby w ogóle został tu jakiś ślad po tej pijanej krzyżówce syntezatorowego popu z napuszonym rockiem alternatywnym, którą powinni puszczać w klubach o trzeciej nad ranem, żeby się pozbyć natrętnej klienteli. Na miejscu Jamiego Stewarta też bym się nie kochał.
…
8/10
Krótko, zwięźle, nowocześnie, emocjonalnie i na temat. Recenzja na stronie „Przekroju”. Tam również pisałem o Johnnym Cashu „American VI: Ain’t No Grave” (American), ale nie ma jeszcze na stronie, więc ekstrakt wrzucam poniżej jako zamknięcie tego rozdziału lutowych premier:
…
Najostatniejszy? Jeśli ja się mylę w tej niepoprawnej etykietce, to co dopiero powiedzieć o wydawcach (ci są dopiero niepoprawni!), którzy kolejny już album Johnny’ego Casha sprzedają jako „ostatni”. Ten – w podtytule mający „ostatni album studyjny” – ukazuje się siedem lat po jego śmierci, a cztery lata od poprzedniego, na którym stało, że zawiera „ostatnie nagrania”. Owszem, producenta całości Ricka Rubina broni pewien fakt: obie płyty są owocem tych samych sesji, gdy tuż przed śmiercią słynnego wokalisty nagrywali nowe piosenki niemal non-stop. Mamy tu więc ten sam starczy głos i ten sam zespół akompaniatorów. Ale nieco mniej funeralny klimat. No bo co można dodać, gdy już się odprawiło Cashowi imponujący piosenkowy pogrzeb? Zanucić tradycyjne hawajskie „Aloha Oe” pozostawiające nadzieję na kolejne spotkanie – nie wiadomo, czy na płycie kompaktowej, czy pod płytą z granitu.
Całość tej ostatniej recenzji będzie na Przekroj.pl za jakiś czas, a druga część lutowych nowości na tym blogu już niebawem.
Ten wpis został opublikowany w kategorii krótkie piłki, opinie, recenzje, także na przekroj.pl i oznaczony tagami Chicago Underground Duo, Chihei Hatakeyama, First Aid Kit, Four Tet, Gil Scott-Heron, Johnny Cash, Madlib, Midlake, Strong Arm Steady, Univers Zero, Xiu Xiu. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.
Zdecydowanie za nisko Strong Arms Steady 🙂 Co Madlib im namieszał w podkładach, to tak naprawdę słychać w porównaniu z debiutem – ta mainsteamowość, na którą zdajesz się trochę narzekać, to jest właśnie prezent Madliba i to dobrze przemyślany, bo panowie już dawno powinni się byli wybić. Po tym, co z nimi zrobił, każdy kawałek nadaje się do radia, a takie rzeczy jak Best of Times czy Needle In The Haystack to idealne hiciaki. Wyszła dobra, niedzielna, odprężająca płyta.
No dobra, coś jest na rzeczy, połówki by załatwiły sprawę. A może i siódemka, dałem szansę tej płycie jeszcze dwa razy po Twoim komentarzu i słucha się z przyjemnością, ale czy coś po tym zostaje? To jest mój problem z tym albumem.
Właśnie nie za bardzo z tym zostawaniem z jednej strony, ale z drugiej za to jedna z tych płyt, które jakoś ostatnio lubię mieć pod ręką, jak mi potrzeba nieinwazyjnej muzyki. Po kilku (nastu) przesłuchaniach już mijają wszystkie ewentualne zaskoczenia i zostaje płyta z hip-hopem, który można puszczać starszym ludziom i nawet powiedzą, że fajny.
Pingback: Polifonia » Archiwum bloga » 33 płyty roku 2010
Pingback: Proste jak głos | Polifonia