O’ROURKE: Wczoraj Zorn, dziś on

Ściganie się na liczbę wydawnictw w ubiegłym roku było domeną Johna Zorna. W tym Jim O’Rourke wydaje się mieć równych. Naliczyłem do tej pory na Discogs.com osiem płyt, wychodzi średnio jedna miesięcznie. I są to w dodatku rzeczy dobre i bardzo dobre. Przynajmniej te, których zdążyłem posłuchać, bo efekt tego nawału nagrań jest taki, że trudno szybko nadrobić. Tym bardziej, że są to rzeczy – odpowiednio – wyrafinowane i bardzo wyrafinowane. Czyli wymagają – w zależności od tego – dużo i bardzo dużo czasu.

O części z tych wydawnictw piszę więc oddzielnie na Polifonii. Tutaj zostawiłem sobie „Old News #5”, podwójny winyl z Mego, o którego jakości brzmieniowej mówić już nie muszę (opisywałem tu sporo rzeczy z tej wytwórni). Tylko muzyka elektroniczna i tylko improwizacja. To pierwsza z serii płyt, które tego rodzaju prace chicagowskiego muzyka prezentują. Częściowo z koncertu, częściowo ze studia. Otwierający tę płytę „Pedal and Pedal” to niemal dynamiczny wzorzec występu z elektroniczną improwizacją. Od delikatnych dźwięków do erupcji i uspokojenia. Bardziej hałaśliwy „Detain the Man to Whom” brzmi nieco gorzej, ale na pewno nie na tyle, by łatwo uwierzyć, że zarejestrowany został w 1992 roku (!). Czyli prawdopodobnie bez Max/MSP, który wtedy programistycznie raczkował, a już na pewno bez Abletona Live, bo go nie było. Ja zatem przez dwadzieścia minut wyobrażałem sobie, jak to zrobił. Za to przy kolejnym, „It’s Not His Room Anymore”, miałem już pełne przekonanie, że to rzeczywiście prace z syntezatorem analogowym, tak jak to zapowiadał wydawca. Zapowiada się znakomita seria.

Płyta jest już w Polsce. Sam widziałem na Off Festivalu, ale kupić ją można także wysyłkowo.

JIM O’ROURKE „Old News No. 5”
Editions Mego 2011
7/10
Trzeba posłuchać:
„Pedal and Pedal”, „Mother and Who”.

One response to “O’ROURKE: Wczoraj Zorn, dziś on

  1. o, to jest interesujące

Skomentuj

