Rock’n’roll? Sponsorowany przez Żywiec

Hasło? „Wszyscy muzycy to wojownicy”. Odzew? „Wszyscy artyści to prostytutki”. Ot, taka mała rock’n’rollowa zabawa w podchody. W tym wypadku koncern chłopaków podszedł skutecznie i jest płyta – króciutka, jeden utwór, trzech głównych bohaterów i jedna marka. Na scenę wchodzą kolejno:

Wojciech Waglewski, przedstawiany tu jako „duch muzycznie niepokorny”. Jego niepokorność polegała między innymi na tym, że długo unikał zaangażowania reklamowego. Teraz uznał, że pora niepokorność spieniężyć. Gdy Boba Dylana zmieszali z błotem po jego występie w reklamie Victoria’s Secret, byłem skłonny go bronić. Gdy jeden z moich ulubionych polskich artystów Wojciech Waglewski wystąpił w reklamówce – podobnie. Ale nie będę wspierał mieszania sztuki i reklamy, że tak zacytuję tekst tej piosenki „choćby cały świat próbował mnie zgłuszyć”.

Maciej Maleńczuk, przedstawiany tu jako „sztuka buntu”. Nie wiem, przeciwko czemu się tu buntuje, ale będę strzelał: Przeciwko sobie? A może tylko własnej sytuacji materialnej? „Bierzcie mnie weźcie, doceńcie wreszcie” – proponuje w tym nagraniu. Pamiętajcie, że słowo „docenić” w sposób naturalny niesie w sobie „cenę”. Ja wiem, że on pamięta czasy, gdy się śpiewało za piwo, ale żeby dla piwa?

Abradab, przedstawiany tu jako „rap broni się słowem”. Autor najsmutniejszej linijki w piosence: „Świat schodzi na psy, a one szczerzą kły”. Czyżby go coś ugryzło?

Żywiec, przedstawiający się jako sponsor całości. Zapowiada letnią trasę koncertową, na której zrozumiemy, że „siła, w oparciu o wierność przyjętym zasadom, pozwala przełamywać schematy i wyznaczać nową jakość”. A przede wszystkim, że o „to idee niezwykle bliskie marce Żywiec”. Najgroźniej w tym kontekście brzmi ich hasło reklamowe: „Najlepsze przed tobą”.

Męskie Granie „Wszyscy muzycy to wojownicy” – singiel, materiały reklamowe firmy Żywiec, 2010

16 responses to “Rock’n’roll? Sponsorowany przez Żywiec

  1. Opener sponsorowany przez Heinekena… nic nowego pod słońcem…. Może będzie „żilet” i w końcu panowie od rocka się potną…

  2. rock już dawno stał się produktem. a że są w Polsce tacy, którzy samym nazwiskiem przyciągają do towaru, to czemu by ich nie „spieniężyć” ?! wszak tylko na początku się gra, bo się buntuje. rebelia to dobry towar, więc się zaczyna zarabiać. ot , machina .

  3. Ej, instytucja mecenatu istnieje od dawien dawna, z korzyścią dla twórców i ich dobrodziejów. Co w tym złego, jeśli sponsor nie ingeruje zbytnio w twórczość? A w przypadku Wagla, Maleńczuka i Daba, to sądzę że nie udałby się ich przekonać do robienia czegoś wbrew sobie… Dostają kasę na robienie tego co lubią. Nie przesadzacie z tym gadaniem o towarze, prostytucji itp?

  4. @Balon –> Nagrać rock’n’rolla za pieniądze browaru – ok. Nagrać rock’n’rolla za pieniądze browaru i chwalić się niepokornością, buntowniczą sztuką – nie ok.

  5. Pingback: Polifonia » Archiwum bloga » Już nie jesteśmy piratami

  6. @ Bartek Chaciński: Faktycznie to zestawienie może zgrzytać, ale sądzę, że istnieje model niezgrzytający. Załóżmy życzliwie, że po prostu ich (browaru i twórców) drogi się zeszły bez konieczności szukania kompromisów i że browar nie wpoi im pokory i konformizmu. Co więcej może właśnie hołdowanie konwencji w rodzaju „my niezależni – wy korporacja, wasze pieniądze śmierdzą” to oznaka pokory i dostosowania do utartego schematu rock&rollowca. A oni kasę biorą, nie hołdują, nie dostosowują się. He? Trochę pokrętne🙂 Ale zobaczmy, co się zadzieje na imprezach i co się zadzieje na imprezach. Pozdrowienia!

  7. coś mi się powtórzyło niepotrzebnie na końcu na końcu

  8. Może my pozostaliśmy młodymi idealistami i ciągłymi buntownikami, a nasi artyści się starzeją i… schodza na psy lub na reklamy…🙂 Ale jakoś za granicą takiego ogólnego trendu nie widzę. A może reklamy są lepsze…🙂

  9. bez przesady… reklamy z mumio zmiatają całą scenę kabaretową
    ja nie widzę żadnego problemu, przynajmniej dzisiaj🙂

  10. @majer –> Co do wyższości spotów Mumio nad kabaretem, zgodziłbym się, ale dwa lata temu. Wtedy ostatni raz zrobili coś śmiesznego, o ile pamiętam.
    Poza tym między opisywanym przeze mnie przykładem a Mumio jest kilka znaczących różnic.

  11. dobrze to ujął Balon:
    zobaczymy, jak to obierze szersza publika, publika😉

  12. Hmmm, ale przecież pierwsza Męska Muzyka to była kampania promocyjna Agory. W czym gorsze sprzedawanie piwa Waglewskim od sprzedawania nim koncernu medialnego? Przecież oprócz wizerunku, to jest ich normalna praca, taka jak sędziowanie w Idolach czy wielogodzinne smucenie w radio. A skoro publika coraz mniej chętnie płaci za płyty, to może czas się powoli przyzwyczajać do myśli, że następny album, powiedzmy, Kultu, będzie ozdobiony logiem jakiś podpasek, telefonów czy producentów kiełbasy do grilla. Przecież póki dzięki temu w ogóle powstaje jakaś muzyka, to nie ma się chyba za bardzo co czepiać, bo to trochę jak dowalanie się do błazna, że do pracy musi mieć dzwonki na czapce.

  13. Nie problem w tym ze ludzie chca zarabiac pieniadze – problem, ze chca ich zarabiac coraz wiecej. I wiecej.

  14. Marceli ma rację: normalna praca. w tym problem (np. jimi hendrix na etacie f-my farmaceutycznej… ;–)

  15. Ten, przepraszam za wyrażenie, topos niezależności i niepokorności w reklamach piwa też mnie razi. Na przykład ostatnia kampania Grolscha z hasłem „Idziesz własną drogą?”. Bo przecież jako ktoś jest niezależny, to kupi takie piwo, jak chce, a nie takie, które mu reklamują.

    Jest też spot Żywca z Majchrzakiem. Majchrzak mówi: „Nigdy nie myślałem, że wystąpię w reklamie. Fajnie, wyglądam tak jak chcę, nikt mi nie mówi co mam mówić, robię to co chcę. Dowiedz się. Dowiedz się, czego chcesz” i niby spoko, tylko że tak naprawdę z tego spotu wynika, że ludzie, którzy wiedzą, czego chcą, piją Żywiec – a nie to, co chcą. Dość perfidne.

  16. Pingback: Polifonia » Archiwum bloga » Powinność kurdupelka

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s