Disco Polo Mad Max Transglobal Superstar

Dużo rzeczy już słyszałem, ale czegoś takiego – jeszcze nie. Nie przechodźcie obojętnie koło tego wąsacza w okularach

omar_souleyman>>>4<<
OMAR SOULEYMAN „Dabke 2020: Folk and Pop Sounds of Syria”
, Sublime Frequencies
premiera: 12.05.09, źródło: Boomkat.com

Próby nuklearne w Korei Północnej przypominają mi pewną prawdę: w pewnym sensie nie opłacało się rozwijać. Walczyć z kryzysem, budować demokrację i zakładać prasę muzyczną. W szczególności sto lat awangardy na niewiele się zdało, jeśli wziąć pod uwagę, że Zachód pada właśnie na kolana przed syryjskim popem, a za chwilę będziemy jeździć na śmiesznych zardzewiałych quadach ze skórzaną tapicerką i szukać resztek ropy. Nie, nie tak jak Marta Żmuda Trzebiatowska, tylko tak jak w „Mad Maksie”.

43-letni Syryjczyk Omar Souleyman jeździ właśnie (nie wiem na czym – chyba jednak nie na quadzie, bo mi to jakoś nie pasuje) od miasta do miasta w Wielkiej Brytanii, grając tam koncerty dla tłumów rozentuzjazmowanej publiczności (chociaż nie, widzę, że jutro gra już poza Wyspami, w paryskim La Vilette). Ta wrzuca filmy z jego występów na YouTube’a, a w cenionej prasie ukazują się teksty na temat wielkiego arabskiego odkrycia. Tymczasem w Syrii odkryto go już dawno.

Ta kompilacja – druga w serii płyt wydawanych przez Sublime Frequencies (kolejna ciekawa oficyna ze Seattle!) – mogłaby moim zdaniem trochę lepiej pokazywać to mniej rozwichrzone, komercyjne oblicze Souleymana, dzięki któremu podbił ojczyznę, nie zdejmując nawet na moment ciemnych okularów. Z drugiej strony, Sublime Frequencies mają już w katalogu płytę sprzed dwóch lat, która akurat to zadanie realizowała lepiej. Nowy album pokazuje za to dobrze dysonanse, jakie słychać u Souleymana, a które mogą być atrakcyjne dla fanów bardziej awangardowych brzmień. Bo wszystko tu jest lekko zniekształcone, śpiewa Omar przez podobny zestaw PA jak muezini na szczytach swoich minaretów. Do tego choreografię ma jak z lat 80., a realizację telewizyjną jak w pierwszych klipach Kombi. No i sam obnosi się z dość egzotycznym jak na muzyka pop wizerunkiem – zupełnie jak gdyby założył sobie wąsik w komplecie razem z ciemnymi okularami (nie wiem nawet, czy nosi je  dla szyku, czy może dlatego, że jest niewidomy lub wskutek innych problemów ze zdrowiem – może ktoś z czytelników tego bloga wie?).

I rzecz najważniejsza. My mamy house i jungle, a Dabke to rodzaj muzyki tanecznej uprawianej w rejonie Damaszku. Muzyki, która – jak twierdzą na łamach „The Wire” – w rodzimym kraju uważana jest za muzak dla taksówkarzy, tymczasem w zachodnim świecie uznano ją właśnie za ostatni krzyk mody. Może dlatego, że orientalne motywy, ultraszybkie i grane na syntezatorach, Souleyman łączy z tandetnymi dźwiękami automatów perkusyjnych sprzed lat. Tak jakby chciał się wpisać w trend. Tyle że w Syrii nie trzeba trendów retro, nie trzeba wracać do lat 80. Te brzmienia wciąż tam są na wyciągnięcie ręki. Podobnie jak stare samochody jeżdżące po arabskich bezdrożach, o czym donoszą mi znajomi podróżujący często po Bliskim Wschodzie.

Dochodzi jeszcze kwestia nośnika – nagrania Souleymana dostępne są na miejscu na kasetach (jakichś 500 tytułów na rynku!), a reedycje, które wychodzą w Sublime Frequencies – też są zgrane z kaset, więc lekko przesterowany, brudny, ośmiobitowy dźwięk mają w sposób naturalny – nie trzeba obrabiać tego na komputerze. W ogóle nie ma w tej muzyce komputera, co powoduje dość dziwne wrażenie. To nie jest dzieło jakiegoś genialnego kompozytora,  mnóstwo w tym wszystkim przypadkowości i spokojnie można przejść obok tego obojętnie, nie zauważając, że Souleyman to coś więcej niż taneczna wersja arabskiej muzyki ludowej. Ale przy Souleymanie taka M.I.A. na przykład jest tylko kreacją. Jak słusznie zauważają internauci, Omar is da man. Więc może jednak warto było się rozwijać, żeby na niego spojrzeć z tej perspektywy.

Jako próbka dziś jeden z utworów Omara zarejestrowanych na jego poprzednim zbiorze piosenek dla Sublime Frequencies „Highway To Hassake”:

16 responses to “Disco Polo Mad Max Transglobal Superstar

  1. czytałem ten artykuł, ale przyznam, że zapomniałem sprawdzić jak pan z wąsami brzmi. czy to przypadkiem nie taki ichniejszy Witek, gość z Atlantydy?😉

  2. Koszmarny straszak :)) ale czasami tak brzmiąca muzyka kojarzy mi się z wakacjami itepe… z tym że chyba turecka bardziej, niż syryjska, jak już😉

  3. Ale odjazd! No podoba mi się. Na imprezy extra!

  4. No pięknie! To ja mam jeszcze parę przykładów muzycznych do przefiltrowania przez awangardową wrażliwość:



    I trzeba aż tak daleko szukać😉 ?

  5. Uups. Wybaczcie zaśmiecanie komentarzy. nie wiedziałem, że po wklejeniu linku automatycznie wstawia się okienko z filmem… Miały być same odnośniki. Sorry.

  6. @Maćko –> nie ma problemu. Ale skoro śmiecimy, to ja też się dorzucę:

  7. Disco Pendżab! Nie bagatelizować!

  8. No dobra. Sami tego chcieliście. Teraz coś z naszej kultury. Mam na świeżo, bo właśnie na HBO leciała „Kostka przeznaczenia”:

    BTW – szatanem jest Dave Grohl, gdyby ktoś jeszcze nie wiedział.😉

  9. widzę, że wczorajszy wieczór spędziłeś oglądając HBO. Mistrzostwo, zwłaszcza Dio śpiewający z plakatu😉

  10. To nie moj kierunek muzyczny.

  11. czemu ja zawsze o wszystkim dowiaduję się ostatni? przegapiłem!! buuuu…

  12. @matziek –> Tak. Oj mistrzostwo, najlepszy film reklamujący kapelę rockową – już prawie zamawiałem ich płytę (choć skądinąd wiem, że bez filmu to już tak na mnie nie działa)🙂

  13. jest w lublinie knajpa, gdzie grubo po północy, koło weekendu, obsdługa wykonuje ten numer z podziałem na głosy. a czasem nawet pierwszą zwrotkę po polsku. osobliwe. wtedy filmu nie potrzeba.

  14. Jakoś OMAR i TULUK bardziej do mnie trafiają i bawią niż to disco polo.

  15. A moim idolem jest ten pan:

  16. Pingback: Polifonia » Archiwum bloga » Na Offie: Syryjskie disco… to nie wszystko

Skomentuj

