10 polskich płyt roku 2008

Pierwsze płyty nowego roku docierają, pora więc kończyć zapowiadane od dawna ostatnie części podsumowania. Najpierw kilka zdań na temat polskich wykonawców roku. Kilka zdań bardzo zasłużonych, bo takiego roku w polskiej muzyce nie pamiętam od dość dawna. Kolejność jak zwykle alfabetyczna. Używam alfabetu, lubię alfabet, ot co.😉

d z i e s i ę ć    p o l s k i c h    p ł y t    r o k u    2 0 0 8

GASOLINE „The New Discipline”, Homeless Records
Post-rock z dużą klasą, wyrafinowany, dobrze grany, na światowym poziomie, pisałem tu już o nich, więc nie będę się powtarzał

JACASZEK „Treny”, Gusstaff/Miasmah
Na styku elektronicznej muzyki ambient i czegoś, co na Zachodzie opisują jako muzyka post-klasyczna, w sumie płyta Michała Jacaszka zasłużyła na obecność nawet w światowych zestawieniach

KLIMT „Jesienne odcienie melancholii”, Requiem
Zaskakujący dla mnie solowy projekt Antoniego Budziińskiego, nie sądziłem, że ktoś w Polsce gra taki, przepraszam za wyrażenie, shoegaze

L.U.C. „Planet LUC”, Mystic
Kosmiczna płyta – bo koncept taki szeroki, bo taka multimedialna, bo z taką ambicją pisana i komponowana, bo tak daleko wykraczająca poza hip hop, a zarazem tak hiphopowa do szpiku kości. Przełom dla L.U.C.-a

PINK FREUD „Alchemia”, Universal
Rewelacyjny koncert z „Alchemii” łączy w sobie to, co lubiłem w starym „yassowym” obliczu Pink Freud, i to, co cenię w ich nowej muzyce

PINNAWELA „Soulahili”, Sony BMG
Najlepsza soulowa płyta roku w Polsce, zresztą konkurencji wielkiej w tej branży w tym roku nie było

PUSTKI „Koniec kryzysu”, Agora SA
Gdybym miał podać jeden tytuł, to zapewne podałbym właśnie ten. Wreszcie, po tylu latach i po trzech albumach grupy, na którą zawsze liczyłem, czuję się usatysfakcjonowany tym czwartym

SILVER ROCKET „Tesla”, Revolution 9
Kompletne zaskoczenie pod każdym względem: świetnie zbudowany koncept (można słuchać i czytać jednocześnie), kapitalne aranże, Makowiecki się tu broni, ba, nawet Brodka na tej płycie się broni😉

T. GADOMSKI / T. MIRT „Si, si”, Monotype Records
Bezpretensjonalne, swobodne granie powstałe z nakładanych na siebie partii elektroniki i instrumentów perkusyjnych, oryginalna i przyjemna rzecz

WASILEWSKI / KURKIEWICZ / MISKIEWICZ „January”, ECM
Zapewne największa w tym roku kariera polskiej płyty na Zachodzie, więc warto poznać, nawet gdy ktoś nie lubi jazzu. A Wasilewskiego jako pianistę znać po prostu trzeba

10 responses to “10 polskich płyt roku 2008

  1. Prócz wymienionych mnie się bardzo spodobał jeszcze debiut L.Stadt.

  2. Hej !Taki muzyczno-opiniotwórczy blog jest dla mnie radością . Odkrywam płyty o których nie wiedziałbym nigdy(brak czasu , chęć odkrywania- duża). Tyle płyt , wspaniałych płyt AD 2008 kupiłem , przesłuchałem, poleciłem innym , pokochałem : Fleet Foxes, Pink Freud,chłopaków od Recomposed m.in. Ravela, z 07 – Panda Bear , Animal C. (znakomity, potężny koncert w Katowickiej Hiponozie!!!!. Drugi kawałek na koncercie – Comfy In Nautica z Person Pitch- w wersji totalnej!!!) . Nie potrafę jednak zrozumieć zachwytu nad Pustkami. Kiedyś jarano się taką grupą Car Is On Fire . Poszedłem na koncert . Amatorka!Podobnie mam z Pustkami. Koncert w trójce – żenada. Teraz kiedy słyszę te numery z płyty Koniec Kryzysu- słyszę ten koncert i nie mogę się od tamtego kontekstu wyzwolić . Tak przy okazji . Użyję paszportu : z płyt 2008 niewymienionych tu lubię i polecam Rokię Traore – Tchamanche , Pivot oraz … Boba Dylana – Tell Tale Signs The Bootleg Series Vol. 8. Pzdr!!!

  3. Hmm, a debiutancka płyta Kings of Caramel?

  4. squeaky. ricky

    No przecież nie może w komentarzach zabraknąć kategorii BRAKUJE, wrzuciłbym do niej
    Julię Marcell
    Kings of Caramel
    Marcina Czubalę

  5. @squeaky. ricky – Tylko że w przypadku Julii Marcell trudno mówić o „polskiej płycie”. Międzynarodowe pieniądze wydane na studio w Berlinie i dystrybucja w Polsce tylko na koncertach (czyli raz w grudniu).

  6. Ja może bym od siebie dodał Catz ‚n Dogzów i.. Afro Kolektywa? Tak poza tym to spoczi, dobrze, że nie ma cool kidsów ;x

  7. squeaky. ricky

    @hennessy – Jeżeli Muchy wydadzą płytę w Sub Popie (ha ha ha) za jankeskie pieniądze, to staną się zespołem amerykańskim, „a buzz band from Seattle”, znikną z zestawienia „2014 w Polsce” i pojawią się w zestawieniu „2014 na świecie”? Wg Ciebie Julia Marcell to polska artystka, która nie wydała polskiej płyty, tylko płytę międzynarodową. Wg mnie jej polskie obywatelstwo uprawnia mnie do wrzucenia jej do pudełka z napisem „polskie płyty”, polska płyta to dla mnie płyta polskiego artysty niezależnie od tego, czy została wydana tylko na naszym podwórku, czy tylko na podwórkach obcych. Nie zamierzam się jednak kłócić, jeśli ktoś myśli inaczej.

  8. @squeaky. ricky – Ależ ja Cię broń Demiurgu nie krytykuję. Szkoda mi, że ciągle nie ma tej płyty w Polsce i stąd mój wpis. To bardziej zaczepka ku refleksji.
    @patysmen – Afro Kolektyw – jestem za. „Mężczyźni są odrażająco brudni i źli” to mój przebój roku.

  9. Julię Marcell sam umieściłem na szczycie mojego „polskiego” podsumowania (i przy wierzchołku ogólnego), ale nie ukrywajmy, że trudno tutaj utrzymać konsekwencję (a będzie coraz trudniej – ale wypada się ucieszyć, niech robią światowe kariery) .

    Bo gdzie w naszych podsumowaniach choćby nowa płyta Kapeli ze Wsi Warszawa? Trudno się tłumaczyć, że czekaliśmy na polską premierę, bo w gorącym okresie podsumowań jej data jeszcze nie była znana, mogło być jak z „Wiosną Ludu”. (Acz faktem jest, że czekaliśmy).

  10. Silver rocket i Pustki wydali chyba najlepsze albumy ubiegłego roku i widzę, że mamy podobne opinie na temat tych wydawnictw;-) Klimtu słuchałem bardzo powierzchownie i jak dla mnie trochę wieje nudą (niestety).
    Natomiast jeżeli chodzi o L.U.C.a to jest to dla mnie płyta kłopotliwa, jednocześnie nowatorska (grafiki, sympatyczna książka i wreszcie CD) ale chyba trochę przekombinowana.
    Reszty nie znam i oceniać’ w ciemno’ nie mam zamiaru;-)

Skomentuj

